Kami Bangga Menjadi Guru

Kami Bangga Menjadi Guru
~PreschooL Education~

Sunday, 2 September 2012

Model Bunker and Thorpe (Teaching Games for Understanding)


PENGENALAN :

Teaching Games for Understanding merupakan suatu konsep pengajaran dan pembelajaran yang dihasilkan oleh David Bunker dan Rod Thorpe pada tahun 1982 di Universiti LoughborounghSuatu pengajaran permainan untuk kefahaman yang dapat menarik minat dan perhatian kanak-kanak di dalam atau di luar bilik darjah supaya mereka tidak berasa bosan. TGfU ini digunakan secara meluas dalam kejurulatihan dan Pendidikan Jasmani sehingga masa kini.


MATLAMAT TGfU :

Mengembangkan kemahiran seseorang pelajar dalam menyelesaikan masalah dan   membuat keputusan dalam sesuatu permainan yang dijalankan.
Ubahsuai permainan mengikut tahap pelajar.
Menarik minat pelajar terhadap Pengajaran dan pembelajaran (P&P) Pendidikan Jasmani.



KONSEP :

Bunker & Thorpe telah menghasilkan TGFU pada tahun 1982 kepada pelajar sekolah menengah dan rendah. 



MODEL KURIKULUM Bunker and Thorpe



Bunker dan Thorpe mempertikaikan pengajaran yang sedia ada iaitu pelajar diberi pendedahan tentang teknik dan kemahiran sebelum diperkenalkan 
kepada permainan sebenar.


KEBAIKAN MODEL :

Lebih sistematik daripada kaedah pengajaran yang sedia ada.
Kanak-kanak dapat menerokai permainan ubahsuai peringkat demi peringkat
Memberi peluang kanak-kanak meneroka permainan yang telah diubahsuai berdasarkan umur dan tahap pengetahuan mereka.
Kaedah pengajaran ini mencakupi semua aspek yang perlu   diterapkan kepada kanak-kanak dalam sesuatu permainan




KEBURUKAN MODEL :

Pengubahsuaian permainan mungkin akan mengubah sifat asal sesuatu permainan itu.
Peralatan yang digunakan berkemungkinan tidak sesuai untuk permainan.



Pada tahun 2004, Webb & Pearson Telah Mengkategorikan Permainan TGfU kepada 4 Kategori Utama


SASARAN (TARGET)

Menempatkan objek pada sasaran atau mendekati sasaran untuk mendapatkan mata. Murid-murid mempunyai sasaran tertentu dan permainan ini berfokus terhadap tempat sasaran itu. Contoh permainan adalah seperti bowling, achery dan golf.


PUKULAN/PADANG

Perlawanan yang melibatkan dua pihak iaitu pasukan pukulan dan pasukan padang. Pasukan pukulan akan bermain dengan bersungguh untuk mendapat markah manakala pasukan padang akan cuba sedaya upaya untuk menghalang pasukan striking mendapat lebih markah
Contoh permainan adalah seperti baseball, softball dan criket.


JARING/DINDING

Permainan dimainkan antara jaring atau atas dinding. Kedua-dua pihak bermain dengan suatu alat manipulasi seperti bola. Mata dikumpul melalui menghantar objek ke gelanggang pihak lawan dengan syarat objek tersebut tidak dapat menghantar balik dalam kawasan gelanggang
Contoh permainan adalah seperti badminton, squash dan table tennis.


SERANGAN

Permainan berpasukan. Dalam jangkaan masa yang tertentu, masuk ke dalam kawasan pihak lawan dan mengumpulkan mata
Contoh permainan seperti soccer, basketball dan handball. 





Isu-isu yg timbul di kalangan pelajar-pelajar Britain pada 1980-an yang mendorong Bunker and Thorpe untuk mengkaji TGfU:

-         Pencapaian dalam permainan adalah sikit dan kurang memuaskan

–        Kekurangan pengetahuan tentang permainan

–        Lemah dalam kemahiran asas dan kurang berupaya dalam membuat keputusan

–        Terlalu mengharapkan jurulatih atau guru untuk membuat keputusan

–        Kadar perkembangan dalam permainan adalah lambat dan tidak menonjolkan







No comments:

Post a Comment