1.0
PENGENALAN
Kemahiran
lokomotor memerlukan individu bergerak melalui ruang iaitu dari satu tempat ke
satu tempat yang lain manakala, kemahiran bukan lokomotor pula ialah kemahiran
yang boleh dilakukan tanpa menggerakkan dasar penyokong seseorang. Tiga komponen utama
dalam Pergerakan Asas ialah Kemahiran Lokomotor, Kemahiran Bukan Lokomotor dan
Kemahiran Memanipulasikan Alatan. Ketiga-tiga pergerakan ini ditunjukkan menerusi
aktiviti yang telah dirancang dengan memanipulasikan
pelbagai alatan yang telah dipilih iaitu bola, gelung dan pundi kacang. Peralatan berat yang digunakan dalam melaksanakan
aktiviti ini telah diletakkan di stesen-stesen tertentu. Antaranya ialah bangku
panjang, tilam, skitel besar, peti lombol, tangga, dan papan anjal. Pelbagai
pergerakan yang berlainan dijalankan di setiap stesen. Aktiviti yang dirancang
melibatkan pergerakaan lokomotor atau bukan lokomotor di setiap stesen.
Aktiviti
amali ini adalah kemahiran asas yang membolehkan setiap kanak-kanak menggunakan
tubuh badan mereka sebagai alat untuk melakukan pergerakan dengan cara yang
berkesan serta meningkatkan kesedaran
kanak-kanak tentang pergerakan yang dihasilkan. Amali ini dilakukan agar pelajar
dapat membezakan kemahiran lokomotor dan bukan lokomotor di samping memperolehi kecekapan yang pelbagai.
Selain itu, pelajar-pelajar juga didedahkan dengan pergerakan menggunakan
alatan.
Amali yang dirancang ini melibatkan kemahiran
asas yang dapat menyediakan diri pelajar untuk mempelajari asas sukan yang
seterusnya dapat menguasai kemahiran sukan yang pelbagai serta dapat meningkatkan kefahaman dan pengetahuan tentang pergerakan
asas.
2.0
MATLAMAT
Kertas kerja Pergerakan Asas ini disediakan bagi mengajar
kemahiran asas yang optimum dalam setiap jenis pergerakan agar pelajar-pelajar
mempelajari dan menguasai kemahiran asas sukan dengan betul. Ia juga
membolehkan pelajar mengendalikan dan mengawal objek-objek yang berbeza dari
segi saiz, bentuk dan komposisi. Koordinasi antara mata dengan tangan diperlukan
dalam melakukan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor dengan memanipulasikan
alatan. Pergerakan asas ini bertujuan untuk melatih pelajar agar mencapai
prestasi yang tinggi dan baik dalam aspek kemahiran-kemahiran pergerakan asas.
Misalnya seperti melambung, membaling, melontar, melompat, menangkap,
menyambut, dan sebagainya dengan menggunakan alatan.
Selain itu, pelajar akan didedahkan kepada aktiviti pergerakan asas yang
mencabar dan kompleks agar mereka dapat mempraktikkan pergerakan yang betul
dalam kehidupan seharian. Matlamat
penghasilan kertas kerja ini adalah untuk memberikan peluang kepada pelatih
agar dapat mempelajari teknik-teknik dan jenis-jenis pergerakan asas.
Justeru, pelajar akan lebih bersedia untuk
mempelajari kemahiran yang lebih rumit seperti kemahiran-kemahiran asas sukan
setelah menjalani aktiviti yang telah dirancang.
3.0
OBJEKTIF
Kertas kerja ini disediakan adalah untuk:
i.
Melatih
pelajar melakukan pergerakan asas dengan cara yang betul serta dapat
menggabungkan seluruh anggota badan dalam melakukan sesuatu pergerakan.
ii.
Menguji pelajar
dari segi kemahiran lokomotor, bukan lokomotor dan manipulasi alatan.
iii.
Mengkoordinasi bahagian tubuh badan bagi
manipulasi alatan.
iv.
Membantu pelajar meneroka cara pergerakan dengan
menggunakan berbagai bahagian tubuh badan mereka.
v.
Mempelajari
cara untuk menyusun atur pergerakan mengikut ruang dan aliran.
vi.
Dapat
menjana idea dan pemikiran yang kreatif, mereka cipta serta mencipta pergerakan
tubuh badan.
vii.
Melakukan
pergerakan kreatif dengan mewujudkan kesedaran diri, ruang, tempat,
keseimbangan dan koordinasi.
viii.
Memupuk
kesungguhan, keyakinan dan sikap optimis dalam diri pelajar.
ix.
Melahirkan
guru-guru pelatih yang kreatif dan berfikiran luas dalam merancang aktiviti
yang menarik serta bersesuaian dengan tahap keupayaan pelajar.
x.
Memenuhi
kehendak tugasan Kerja Kursus Pendek subjek Pergerakan Asas.
4.0
KUMPULAN SASARAN
Pelajar-pelajar tahap satu sekolah rendah (Darjah 1, 2, dan 3).
5.0
PANDUAN PELAKSANAAN DEMONSTRASI
Setiap pelajar perlu melaksanakan pergerakan
dengan memanipulasikan alatan dalam setiap pergerakan di semua stesen. Stesen
yang telah dirancang merangkumi 10 pergerakan lokomotor dan 10 pergerakan bukan
lokomotor. Dalam melaksanakan amali pergerakan ini, pelajar perlu melakukan
pergerakan yang berbeza bagi setiap stesen. Pergerakan asas yang dilakukan juga
boleh menggunakan kreativiti tersendiri yang pelbagai dan menarik untuk
mengawal dan menggayakan serta mempelbagaikan pergerakan mereka tersebut. Koordinasi
juga diperlukan dalam melaksanakan pergerakan-pergerakan ini.
5.1 PROSEDUR PELAKSANAAN DEMONSTRASI
5.1 PROSEDUR PELAKSANAAN DEMONSTRASI
Bil
|
Pergerakan
|
Ahli
|
Aktiviti
/ Kemahiran
|
Catatan
|
1
|
Bukan Lokomotor
|
A/B
|
Mengilas
badan dan melantun bola ke arah kawan.
|
Bola
|
2
|
Lokomotor
|
A/B
|
Bergerak
secara sisi, melantun dan melambung bola secara berselang-seli.
|
Bola
|
3
|
Bukan Lokomotor
|
A/B/C
|
Imbangan
gelung menggunakan tiga orang ahli. Orang tengah beroperasi sebagai penyokong
kepada ahli kiri dan kanan.
|
Gelung
|
4
|
Lokomotor
|
C/D
|
Menghantar
gelung kepada pasangan sambil melambung dan bergerak ke arah sisi.
|
Gelung
|
5
|
Bukan Lokomotor
|
E
|
Melutut,
sebelah kaki diangkat dan memutarkan gelung secara bulatan dengan menggunakan
tangan kanan.
|
Gelung
|
6
|
Lokomotor
|
C/D/E
|
Ahli
pertama menggolek bola. Ahli lain merangkak sambil memegang kaki ahli didepan.
|
Bola
|
7
|
Bukan Lokomotor
|
A/B
|
Lambung
pundi kacang kepada pasangan, tepuk tangan sebanyak dua kali sebelum menyambut
pundi kacang.
|
Pundi Kacang
|
8
|
Lokomotor
|
A/B/C
|
Membaling
pundi kacang kepada ahli lain supaya ahli yang berada di tengah tidak dapat
menangkap pundi kacang tersebut. (Bermain
Permainan Monyet).
|
Pundi Kacang
|
9
|
Bukan Lokomotor
|
D/E
|
Duduk
dan melambung pundi kacang kepada pasangan di sebelah sebanyak lima kali.
|
Pundi Kacang
|
10
|
Lokomotor
|
D/E
|
Mengawal
bola dengan menggunakan dua gelung secara bersilang melalui skitle yang disediakan dalam kedudukan
zigzag.
|
Bola dan Gelung
|
11
|
Bukan Lokomotor
|
D
|
Membongkok
sambil menggolek bola ke kiri dan
kanan sebanyak lima kali.
|
Bola
|
12
|
Lokomotor
|
A
|
Berjalan
sambil kaki diangkat paras pinggang secara berselang-seli sambil tangan kanan
memutarkan gelung.
|
Gelung
|
13
|
Bukan Lokomotor
|
C
|
Imbangkan
badan dalam keadaan membongkok sambil memutarkan gelung dengan sebelah kaki
diangkat.
|
Gelung
|
14
|
Lokomotor
|
B
|
Merangkak
melalui anak tangga sambil tangan kanan menimbang pundi kacang.
|
Pundi Kacang
|
15
|
Bukan Lokomotor
|
B/E
|
Duduk
membelakangkan rakan dan menggolekkan bola mengelilingi badan.
|
Bola
|
16
|
Lokomotor
|
A
|
Memutarkan
bola sambil melakukan pergerakan ketingting.
|
Bola
|
17
|
Bukan Lokomotor
|
A/B/C/D
|
Membongkok
dan menggolek bola di bawah kangkang yang dibuka seluas bahu ke belakang dan
ke hadapan.
|
Bola
|
18
|
Lokomotor
|
E
|
Menggolek
gelung sambil berjalan.
|
Gelung
|
19
|
Lokomotor
|
A/B/C/D/E
|
Peserta
pertama, berlari dan melompat. Pundi kacang dilambung ke atas. Peserta
seterusnya, berlari dan melontar pundi kacang kepada rakan yang menunggu dan
menangkap gelung yang dilontarkan.
|
Pundi Kacang
|
20
|
Bukan Lokomotor
|
A/B/C/D/E
|
Duduk
dengan kaki dibengkokkan dalam bentuk bulatan sambil menggolek bola dalam
bulatan kepada rakan.
|
Bola
|
5.1.1 JENIS-JENIS PERGERAKAN
GAMBAR RAJAH 1 |
GAMBAR RAJAH 2 |
GAMBAR RAJAH 3 |
GAMBAR RAJAH 4 |
GAMBAR RAJAH 5 |
GAMBAR RAJAH 6 |
5.2 PELAN KEDUDUKAN UJIAN AMALI PERGERAKAN ASAS
6.0
RUMUSAN / PENUTUP
Kesimpulannya, kertas
kerja dan ujian amali ini telah banyak meningkatkan kefahaman mengenai konsep
pergerakan asas yang terdiri
daripada tiga komponen utama iaitu lokomotor, bukan lokomotor dan memanipulasi
alatan. Amali ini sepenuhnya merangkumi pergerakan memanipulasikan alatan dan
ia sangat penting kerana merupakan asas untuk melakukan pergerakan yang lebih
kompleks untuk diamalkan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian manusia dan
tujuan sukan. Dalam
Kemahiran Lokomotor, individu perlu bergerak dari satu tempat ke tempat yang
lain manakala Kemahiran Bukan Lokomotor ialah pergerakan setempat dan tumpuan
diberi kepada keseluruhan tubuh badan.
Pergerakan
lokomotor dan manipulasi alatan sangat penting kerana ia merupakan asas untuk
mencipta pergerakan yang lebih kompleks bagi tujuan sukan dan kehidupan
seharian. Sebab itulah pergerakan asas diterapkan kepada pelajar di sekolah
rendah supaya mereka dapat menguasai dan memahirkan diri dalam melakukan
pergerakan yang lebih kompleks. Tujuan kertas kerja ini adalah supaya
pengetahuan dan kefahaman variasi pergerakan asas dapat didalami dan
dipraktikkan untuk tujuan pengajaran kelak.
Pelbagai
aktiviti boleh dilaksanakan dalam pengajaran dan pembelajaran pergerakan asas
iaitu pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. Dalam aktiviti pergerakan
lokomotor dan bukan lokomotor, kebaikan dan nilai-nilai positif akan dapat
dipupuk dalam diri kanak-kanak tersebut sama ada yang melibatkan aktiviti
berkumpulan, kelas mahupun individu boleh digunakan dalam melaksanakan sebarang
aktiviti. Pendidikan pergerakan asas lokomotor dan bukan lokomotor bukan sahaja
memberi manfaat kepada kesihatan malah ia juga dapat menerapkan nilai-nilai
positif dalam diri kanak-kanak. Antara nilai-nilai positif yang boleh diperoleh
dari aktiviti lokomotor dan bukan lokomotor ialah kerjasama, disiplin, berani,
semangat berpasukan, bantu-membantu, gembira dan banyak lagi.
Dengan cara mmemanipulasikan alatan, kaedah
pengajaran akan lebih menarik dan proaktif di samping pelajar dapat menimba
pelbagai faedah dan ilmu baru daripada setiap pergerakan yang dijalankan.
Natijahnya, mudah-mudahan kertas kerja ujian
amali Pergerakan Asas (PJM 3102) ini menjadi pedoman kepada pelajar lain untuk
melibatkan diri dalam semua aktiviti dan seterusnya melahirkan insan yang
berkeyakinan dan mempunyai kekuatan serta ketahanan diri yang tinggi serta
kreatif dan inovatif dalam melaksanakan sesuatu perancangan.
7.0 REFLEKSI
Pergerakan
asas yang telah dijalankan dalam kertas kerja ini merupakan perancangan teliti
yang perlu kami laksanakan dalam semester ini. Perancangan aktiviti lokomotor
dan bukan lokomotor ini merupakan perancangan kedua yang kami telah jalankan
semasa di PPISMP semester 1. Pergerakan asas ini merupakan salah satu tugasan
yang agak mencabar kerana kami perlu merancang pergerakan lokomotor dan bukan
lokomotor dengan memanipulasi alatan. Walaubagaimanapun, tugasan ini berjaya
dilaksanakan melalui kerjasama dan perkongsian idea antara ahli kumpulan.
Melalui pergerakan asas yang kami
telah rancang ini sebenarnya memberi kesan kepada kami dalam merancang aktiviti
lokomotor dan bukan lokomotor serta dapat membezakan lokomotor dan bukan
lokomotor. Aktiviti ini juga sebenarnya mengajar kami untuk berfikiran lebih
kreatif dan kritis dalam merancang ativiti supaya dapat diaplikasikan semasa di
sekolah kelak. Aktiviti ini juga sebenarnya membantu kami dalam menggunakan
alatan dengan cara yang betul kerana sebelum ini kami menggunakannya dengan
cara yang kurang tepat. Di samping itu, semasa dalam proses mencipta pergerakan
dalam stesen-stesen tertentu, ia telah mencungkil kreativiti kami dengan
menjana idea yang baru. Kami mendapati bahawa pergerakan asas adalah amat
menarik sekiranya kita meletakkan usaha dalam kreativiti untuk mencipta
pergerakan baru. Oleh itu, tugasan ini sebenarnya banyak membantu kami dalam
merancang pergerakan berserta manipulasi alatan dalam sesuatu pergerakan.
Tugasan ini juga telah memberikan
kami pengalaman yang berguna dan dapat diaplikasikan di sekolah kelak. Aktiviti
pergerakan asas lokomotor dan bukan lokomotor ini penting bagi murid-murid agar
mereka dapat membezakan kedua-dua pergerakan tersebut. Di samping itu, kami
dapat belajar merancang aktiviti pergerakan asas dengan menggunakan
istilah-istilah yang betul. Hal ini kerana, sebelum ini kami menganggap istilah
melontar dan membaling adalah pergerakan yang sama. Setelah diberi penerangan
dengan jelas oleh Puan Lily, kami berjaya menguasai istilah-istilah tersebut
serta dapat mengaplikasikan di sekolah kelak tanpa ragu-ragu.
Pada
hakikatnya, tugasan ini agak mencabar kerana kami agak keliru dengan pergerakan
secara kumpulan dan individu serta cara memanipulasi alatan. Di samping itu,
kami dapat meningkatkan daya ketahanan otot-otot badan sepanjang melaksanakan
aktiviti pergerakan asas lokomotor dan bukan lokomotor dengan memanipulasi
alatan ini. Tugasan ini memberikan kami pengetahuan dan pengalaman baru
sepanjang merancang aktiviti ini.
No comments:
Post a Comment